ЛЮДИНОЦЕНТРИЗМ ЦИФРОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ ЯК БЕЗПЕКОВИЙ ІМПЕРАТИВ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ
DOI: 10.31673/2786-7412.2025.027361
Анотація
У статті наведено визначення цифровізації держави як процесу
не лише впровадження, а й ефективного застосування органами публічної влади у
своїй діяльності сучасних цифрових технологій.
Наголошено, шо в нинішніх умовах орієнтованість цифрових
трансформацій на людину постає викликом для України як сучасної
демократичної держави з їїобовʼязковими вимірами.
Визначено змістову сутність поняття людиноцентризму цифрових
трансформацій.
Обґрунтовано тезу про необхідність офіційного визнання
людиноцентризму цифрових трансформацій безпековим імперативом Української
держави на сучасному етапі її функціонування.
Наголошено, що людиноцентризм як безпековий імператив здійснює
безпосередній вплив не лише на ефективність та результативність
функціонування органів публічної влади та системи публічного управління зокрема,
а й, в цілому, на такі компоненти сучасної Української держави, як: авторитет,
імідж, довіра.
Зазначено, що людиноцентрична ефективність процесів цифрових
трансформацій має стати передумовою функціонування України як успішної
цифрової держави.
Визначено, що основою людиноцентризму цифрової держави має стати
максимізація якості обслуговування громадян, підвищення ефективності та
результативності органів публічної влади крізь призму розробки та застосування
новітніх ІТ-систем та публічних е-сервісів.
Зазначено, що успішною реалізацією заявлених амбіцій можна вважати
онлайн-систему державних послуг «Дія».
Наголошено, що нині цифрові права мають бути визнані сучасними правами
людини в інформаційному суспільстві. Причому їхня реалізація обовʼязково має
супроводжуватися суттєвими та відповідними соціальними трансформаціями на
етапі цифровізації держави.
Обгрунтовано думку про те, що забезпечення людиноцентризму процесів
цифровізації держави і має стати пріоритетним державним інтересом України
на сучасному етапі функціонування.
Підкреслено, що результатом суттєвих цифрових зрушень має стати
трансформація публічного управління у відкритий, прозорий, стратегічно
адекватний та суспільно відповідальний людиноцентричний безперервний процес
взаємозацікавленої взаємодії у форматі «держава – органи публічного влади –
громадяни – органи публічної влади – держава».
ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА
1. Bradford A. Digital Empires. The Global Battle to Regulate Technology. Oxford:
Oxford university press, 2023. 608 р. URL:
https://doi.org/10.1093/oso/9780197649268.003.0001; Fuchs С. Digital
humanism: A philosophy for 21st century digital society. Publisher Emerald
Group Publishing Limited, 2022. URL:
https://www.emerald.com/insight/publication/doi/10.1108/ 978180382419;
Coeckelbergh M. What is digital humanism? A conceptual analysis and an
argument for a more critical and political digital (post)humanism. URL:
https://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S2666659623000161#bbib00
06; Frontiers in digital humanism. Journal of Responsible Technology. 19 December 2023. URL: https://www.sciencedirect.com/journal/journal-ofresponsible-technology/ special-issue/106S7Z0TKCS.
2. Бєлікова М. І. Цифровізація публічного адміністрування в умовах воєнного
стану. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 8. С. 381–392;
Нікітенко В., Метеленко Н., Шапуров О. Концепція цифрової трансформації
як чинник підтримки сталого екологічного, соціального та економічного
розвитку. Humanities studies : Collection of Scientific Papers / Ed.V.
Voronkova. Zaporozhzhia: Helvetic, 2022. № 12 (89). P. 142–152.
3. Інституціоналізація публічного управління в Україні : науково-аналітична
доповідь. Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2019. № 2.
4. Хронологія цифровізації України: як «Держава у смартфоні» підкорює
світові рейтинги. URL: https://speka.media/xronologiya-cifrovizaciyiukrayini-yak-derzava-u-smartfoni-pidkoryuje-svitovi-reitingi-9xr37d.
5. Цифрова держава: проблеми, інструменти їх вирішення та майбутнє Єгромадянина у Smart-місті. URL: https://zovu.org/digital-state-problems-tool/.
6. Васильєва Н. Маємо усвідомити, що успішна держава – це цифрова держава.
URL: https://gazeta.ua/blog/57220/mayemo-usvidomiti-scho-uspishnaderzhava-ce-cifrova-derzhava.
7. Цифрова трансформація: чого ЄС може навчитися в Естонії та України?
URL: https://mezha.media/2024/09/12/what-eu-can-learn-from-estonia-andukraine/.
8. Андрощук Г.О. Цифрова трансформація європейської економіки: стан та
місце України. Інформація і право. 2023. № 1(44). С. 67–78. URL:
https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/0e6422b1-1215-
421b-b171-05befac562b6/content.
9. Енциклопедичний словник з державного управління / уклад. : Ю. П. Сурмін,
В. Д. Бакуменко, А. М. Михненко та ін. ; за ред. Ю. В. Ковбасюка,
В. П. Трощинського, Ю. П. Сурміна. К. : НАДУ, 2010. 820 с.