ІНСТИТУЦІЙНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ МЕХАНІЗМИ УДОСКАНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНИХ СТРАТЕГІЙ У ПРОТИСТОЯННІ УКРАЇНИ В ІНФОРМАЦІЙНІЙ ВІЙНІ
DOI: 10.31673/2786-7412.2025.018555
Анотація
На тлі повномасштабної російської агресії проти України – інформаційна
війна стала одним з найефективніших засобів ведення боротьби проти
незалежності нашої країни. Зрозуміло, що ефективна інституційна та
організаційна складова протидія інформаційній агресії стає одним із основних
напрямів протидії агресору.
Тому, метою статті визначено інституційні та організаційні механізми
удосконалення державних стратегій України у протистоянні інформаційній війні
та надання конкретних рекомендацій щодо ефективного впровадження стратегій
у діяльність органів державної влади та громадянського суспільства.
Важливим інструментом в розробці ефективної концепції інформаційної
протидії має стати формування інституційної та організаційної стійкості
України, призначення на відповідальні посади в державних інституціях, людей, які
б були віддані нашій країні.
Визначальну роль в сучасних умовах інформаційного протиборства України
з РФ відіграють інституційні механізми. Саме вони забезпечують не лише
вироблення і реалізацію державних стратегій України у протистоянні
інформаційній війні з РФ, але й контроль за їх виконанням.
Доведено важливу роль громадянських інститутів у протистоянні
російській агресії. Вони забезпечують альтернативні джерела інформації,
підвищують рівень обізнаності суспільства щодо скоординованої протидії
дезінформації, проведення інформаційних кампаній тощо, а також проводять
незалежний моніторинг дій уряду в цій сфері. Необхідність забезпечити
асиметричну протидію України російській інформаційній агресії, вимагає
максимально ефективного використання потенціалу громадянського суспільства.
В умовах гострої обмеженості доступу до інформаційних ресурсів під час
воєнного стану зростає значення мережі центрів надання адміністративних
послуг для спрямування державної підтримки, у т. ч. фінансової, що дозволяє
мешканцям територіальних громад, де розгортаються найактивніші бойові дії,
отримувати фінансову допомогу від держави в рамках програми «є-Підтримка».
Список використаних джерел
1. Почепцов Г. Сучасні інформаційні війни: монографія. К.: Вид-во «КиєвоМогилянська академія». 2016. 498 с.
2. Cвітова гібридна війна: український фронт: за заг. ред. В. П. Горбуліна.
Національний інститут стратегічних досліджень. К.: НІСД, 2017. 496 с.
3. Марунченко О. П. Інформаційна війна у сучасному політичному просторі:
Автореф. дис... канд. політ. наук: спец.: 23.00.02 «Політичні інститути і процеси» ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К.Д. Ушинського». Одеса, 2013. 20 с.
4. Горбик Р., Дуцик Д., Шалайський С. Ефективність протидії російській
дезінформації в Україні в умовах повномасштабної війни. Аналітичний
звіт.ГО «Український інститут медіа комунікації». 2023. 66с. URL: https:/
/www.jta.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/UMCI_-Effectiveness-ofRussian-Disinformation-Counteration_UA.pdf.
5. Сенченко М. Запорука національної безпеки в умовах інформаційної війни.
Вісник Книжкової палати, 2014. № 6. С. 3–9.
6. Експерти показали, як знижувалася боєздатність України до 2014 року.
URL: https://www.pravda.com.ua/news/2018/11/21/7198892.
7. Питання Національного інституту стратегічних досліджень. Указ
Президента України від 7 жовтня 2019 року. № 737/2019. Президент
України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/7372019-29893.
8. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня
2022 року «Щодо реалізації єдиної інформаційної політики в умовах
воєнного стану». Указ Президента України №152/2022. Президент України.
URL: https://www.president.gov.ua/documents/1522022-41761).
9. Рада національної безпеки і оборони України.URL: https://www.rnbo.gov.ua.
10. Про Інформаційно-аналітичний центр: указ Президента України від
12.04.2014р. № 398/2014:URL: www.president.gov.ua/documents/17330.htm.
11. Про рішення Ради національної безпеки і оборо-ни України від 11 березня
2021 року «Про створення Центру протидії дезінформації» від 19.03.21 р.
№ 106. URL: https://www.presid ent.gov.ua/documents/1062021-37421.
12. Рада ухвалила звернення до парламентів інших країн про обʼєднання зусиль
у протидії збройній агресії російської федерації. Що воно передбачає. URL:
https://sluga-narodu.com/rada-ukhvalyla-zvernennia-do-parlamentiv-inshykhkrain-pro-ob-iednannia-zusyl-u-protydii-zbroyniy-ahresii-rosiyskoi-federatsiishcho-vono-peredbachaie.
13. Моніторинг цифрових технологічних рішень під час дії правового режиму
воєнного стану в Україні (24.02 – 24.04.2022 року)
URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/monitorynh-tsyfrovykhtekhnolohichnykh-rishen-pid-chas-diyi-pravovoho.
14. Завдання МЗС України, визначені Планом пріоритетних дій Уряду на
2025 рік. URL: https://mfa.gov.ua/pro-ministerstvo/oficijni-dokumenti/plani-tazviti/zavdannya-mzs-viznacheni-planom-prioritetnih-dij-uryadu-na-2024-rik.
15. Мілітарі Медіа Центр (Military Media Center). URL:
https://www.mil.gov.ua/militari-media-czentr-(military-media-center).html.
16. Про затвердження Порядку надання послуг Національного центру
резервування державних інформаційних ресурсів Постанова КМ України
від 3 травня 2022 р. № 522. Київ
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/522-2022-%D0%BF#Text.
17. Горбик Р., Дуцик Д., Шалайський С. Ефективність протидії російській
дезінформації в Україні в умовах повномасштабної війни. Аналітичний звіт.
ГО «Український інститут медіа та комунікації», 2023. 66 с.
18. Протистояти Росії в інформаційній війні. URL:
https://www.ukrainer.net/informatsiyna-viyna.