ЦИФРОВА ГОТОВНІСТЬ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ МУЗЕЯМИ

DOI: 10.31673/2786-7412.2025.016940

  • Шинкарук А. (A. Shynkaruk) Національний університет водного господарства та природокористування
  • Самсонюк Т. (T. Samsoniuk) Рівненський державний гуманітарний університет
Ключові слова: цифровізація, трансформація, музеї, вебсайти, соціальні медіа

Анотація

У статті розглядається проблема цифрової трансформації музеїв в
Україні, зокрема, оцінка рівня впровадження цифрових інновацій у музейній
діяльності. Музеї все більше орієнтуються на інтеграцію новітніх цифрових
технологій, таких як віртуальні тури, онлайн-виставки, інтерактивні
платформи та соціальні медіа, щоб покращити взаємодію з аудиторією та
зберігати культурну спадщину. Зокрема, в 2024 році Міністерство культури та
інформаційної політики та Міністерство цифрової трансформації України
ініціювали створення реєстрів музейних фондів, що дозволяє оцінити цифрову
готовність установ.
Одним з важливих аспектів дослідження є розробка методики для оцінки
цифрової трансформації музеїв. Вибір індикаторів оцінки включає вебсайти
музеїв, показники трафіку, використання цифрових елементів на сайтах, а
також аналіз соціальних мереж і цифрових проектів. Оцінюються такі критерії,
як дизайн, зручність користування, інтеграція віртуальних турів, використання
мобільних технологій та наявність онлайн-ресурсів.
Результати дослідження показують значну різноманітність у підходах до
цифровізації серед музеїв України, залежно від типу музею, наявних ресурсів та стратегічних пріоритетів. Музеї активно використовують платформу
Sketchfab для створення 3D моделей, а також мобільні додатки та відеоконтент
на YouTube для залучення нової аудиторії. Водночас, інструменти як AR/VR та
мобільні додатки використовуються обмежено через високу вартість
впровадження.
Цифрова трансформація музеїв не лише сприяє покращенню взаємодії з
відвідувачами, але й допомагає в збереженні та популяризації культурної
спадщини. Однак для успішної реалізації цифрових ініціатив необхідне відповідне
фінансування, модернізація інфраструктури та кваліфікація кадрів. Стаття
наголошує на важливості створення всебічних рамок для оцінки рівня цифрової
трансформації музеїв, що дозволить не лише зрозуміти поточні практики, а й
сформулювати рекомендації для подальшого розвитку цифрових стратегій у
музейній сфері.

Список використаних джерел
1. Agostino D., Costantini C. A measurement framework for assessing the digital
transformation of cultural institutions: the Italian case. Meditari Accountancy
Research. 2022. Vol. 30. № 4. Р. 1141-1168. DOI: https://doi.org/10.1108/MEDAR02-2021-1207.
2. Cantino V, Culasso F, Racca G. Smart Tourism. URL:
https://iris.unito.it/bitstream/2318/1675966/1/SMART%20TOURISM%20Museum4
.0.pdf.
3. Digital strategies and transformation in museums: a step-by-step guide. Audiocult.com. URL: https://en.audio-cult.com/digitale-strategien-im-museum-eineanleitung.
4. Europeana Pro. Building Digital Capacity. URL:
https://pro.europeana.eu/page/building-digital-capacity.
5. Kamariotou, V., Kamariotou, M., Kitsios, F. (2021). Moving Towards Museum
Digital Strategy: A Transformational Framework. URL:
https://www.researchgate.net/publication/348926406_Moving_Towards_Museum_
Digital_Strategy_A_Transformational_Framework.
6. Kamariotou, V., Kamariotou, M., Kitsios, F. (2021).
7. Kamariotou, V., Kamariotou, M., Kitsios, F. (2021).
8. Memory Savers – Digital Cultural Heritage for Ukraine. Sucho.org. Published 2023.
Accessed September 18, 2024. URL: https://memorysavers.sucho.org.
9. Nikolaou, P. Museums and the Post-Digital: Revisiting Challenges in the Digital
Transformation of Museums. Heritage. 2024. № 7. Р. 1784–1800. DOI:
https://doi.org/10.3390/heritage7030084.
10. Povroznik N. Museumsʼ digital identity: key components. Internet Histories. 2024.
№ 8(1–2). Р. 153–168. DOI: https://doi.org/10.1080/24701475.2024.2333094.
11. Реєстр Музейного Фонду України. Mcip.gov.ua. URL:
https://museum.mcip.gov.ua.

Номер
Розділ
Статті