ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЦИФРОВІЗАЦІЇ БІЗНЕС-АРХІТЕКТУРИ КОМЕРЦІЙНИХ СТРУКТУР У СФЕРІ ТОРГІВЛІ

DOI: 10.31673/2415-8089.2025.030918

  • Поканевич Ю. В. (Pokanevich Yu.V.) Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій, Київ
  • Кіндратенко О. П. (Kindratenko O.P.) Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій, Київ

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю наукового обґрунтування теоретикометодологічних засад адаптації торгівельних підприємств до вимог цифрової економіки в
умовах інтенсифікації процесів технологічної модернізації комерційної діяльності. Мета
дослідження полягає в розробці концептуальних основ цифровізації бізнес-архітектури
торгівельних структур та обґрунтуванні методологічних підходів до формування ефективних моделей управління процесами цифрової трансформації. Основні результати
включають систематизацію теоретичних підходів до цифрової трансформації, розробку
структурної моделі цифровізації бізнес-архітектури, обґрунтування методологічних
принципів формування цифрових бізнес-моделей та кількісну оцінку економічних ефектів
впровадження цифрових технологій. Доведено, що цифрова трансформація забезпечує
підвищення продуктивності праці на тридцять два відсотки, зростання задоволеності
клієнтів на тридцять п'ять відсотків та скорочення операційних витрат на двадцять два
відсотки. Основні висновки свідчать про комплексний характер цифрової трансформації, що
вимагає системного підходу до модернізації технологічних, організаційних та процесних
компонентів торгівельних підприємств для забезпечення стійких конкурентних переваг в
умовах цифрової економіки.
Ключові слова: цифрова трансформація, бізнес-модель, торгівельна діяльність,
цифровізація, електронна комерція, омніканальність, конкурентоспроможність.

Список використаних джерел
1. Apopii, V.V. (2019). Tsyfrovi ekosystemy v rozdribnii torhivli: teoriia ta praktyka formuvannia
[Digital ecosystems in retail: theory and practice of formation]. Ekonomika i suspilstvo, 20, 215-223.
Retrieved from https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/06/Ekonomika-i-suspilstvo-20-
2019.pdf
2. Kraus, N.M., & Kraus, K.M. (2018). Tsyfrovizatsiia v umovakh instytutsiinoi transformatsii
ekonomiky: bazovi skladovi ta instrumenty tsyfrovykh tekhnolohii [Digitalization in the context of
institutional transformation of the economy: basic components and tools of digital technologies].
Intelekt XXI, 1, 211-214. Retrieved from
http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2018/2018_1/46.pdf
3. Ziniuk, M. (2021). Otsinka efektyvnosti tsyfrovoi transformatsii biznesu [Evaluation of the
effectiveness of digital business transformation]. Ekonomika i suspilstvo, 33, 125-131. Retrieved
from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/601
4. Khavrova, K.S. (2022). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu torhovelnykh pidpryiemstv v
umovakh tsyfrovizatsii [Management of competitiveness of trading enterprises in the conditions of
digitalization]. Doctoral dissertation, Alfred Nobel University. Retrieved from
https://duan.edu.ua/images/head/Science/UA/Academic_Council/D_08_120_0/khavrova_dysertatsi
ya2.pdf
5. Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2017). The Second Machine Age: Work, Progress, and
Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W. W. Norton & Company. Retrieved from
https://books.google.com/books/about/The_Second_Machine_Age_Work_Progress_and.html?id=
WiKwAgAAQBAJ
6. Porter, M.E., & Heppelmann, J.E. (2014). How smart, connected products are transforming
competition. Harvard Business Review, 92(11), 64-88. Retrieved from
https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=49869
7. Aberdeen Strategy & Research. (2023). Four pillars for a best-in-class digital experience.
Aberdeen Group. Retrieved from https://wp-aberdeen.s3.amazonaws.com/wpcontent/uploads/2023/05/08071438/0921-18570-RR-4-Pillars-of-Digital-Experience-Final.pdf
8. Rigby, D. (2016). How to make the most of omnichannel retailing. Harvard Business Review.
Retrieved from https://hbr.org/2016/07/how-to-make-the-most-of-omnichannel-retailing
9. Salesforce Research. (2023). State of the connected customer (5th ed.). Salesforce. Retrieved
from https://www.salesforce.com/content/dam/web/en_us/www/documents/research/State-of-theConnected-Customer.pdf
10. McKinsey Global Institute. (2020). The future of e-commerce: Trends and growth drivers.
McKinsey & Company. Retrieved from https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinseydigital/our-insights/the-future-of-e-commerce-trends-and-growth-drivers
11. Deloitte Digital. (2022). Retail and consumer products digital trends report 2022. Deloitte
Insights. Retrieved from https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/retaildigital-trends.html
12. PwC Digital Services. (2024). Voice of the Consumer Survey: Ukraine 2024.
PricewaterhouseCoopers Ukraine. Retrieved from
https://www.pwc.com/ua/en/survey/2024/consumer-survey-ukraine-2024.pdf
13. OECD. (2024). Enhancing resilience by boosting digital business transformation in Ukraine.
Organisation for Economic Co-operation and Development. Retrieved from
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2024/05/enhancing-resilience-byboosting-digital-business-transformation-in-ukraine_c2e06e50/4b13b0bb-en.pdf
14. State Statistics Service of Ukraine. (2023). Statistical data on e-commerce and digital
technologies in trade 2018–2023. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from
https://ukrstat.gov.ua/
15. DataReportal. (2023). Digital in Ukraine: Essential insights into internet, social media, mobile,
and e-commerce use. Retrieved from https://datareportal.com/digital-in-ukraine.

Номер
Розділ
Статті