СТРАТЕГІЧНИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ З ФОКУСУВАННЯМ НА ЦИФРОВІЗАЦІЇ І ЕКОЛОГІЧНІЙ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
DOI: 10.31673/2415-8089.2025.028146
Анотація
Статтю присвячено дослідженню тенденцій стратегічного розвитку торговельних
підприємств в Україні; оцінці динаміки економічних показників провідних торговельних
підприємств; екологічної відповідальності; обґрунтуванню дерева стратегій підприємства з
виокремленням функціональних підстратегій екологічної відповідальності і цифровізації;
формуванню напрямів подальшої цифровізації підприємства; плануванню ключових показників
діяльності, спрямованому на підвищення економічної ефективності за рахунок цифровізації і
розвитку елементів стратегії екологічної відповідальності. Основними результатами
дослідження є розробка рекомендацій щодо впровадження інструментів цифровізації та
удосконалення стратегії екологічної відповідальності для ефективного стратегічного
розвитку підприємств.
The article is dedicated to following the trend of strategic development of commercial enterprises
in Ukraine; assessments of the dynamics of economic indicators of regional trading enterprises;
environmental friendliness; structuring the business strategy tree with enhanced functional strategies
for environmental sustainability and digitalization; formation of direct further digitalization of
enterprises; planning of key performance indicators aimed at increasing the economic efficiency of
digitalization and developing elements of an environmental sustainability strategy. The main results
of the study are the development of recommendations for the promotion of digitalization tools and
the improvement of the environmental sustainability strategy for the effective strategic development
of enterprises.
Ключові слова: стратегічний розвиток, підприємство, дерево стратегій, екологічна
відповідальність, цифровізація.
Список використаних джерел
1. Kravchuk, O. I., & Konovalova, V. Yu. (2023). Digitalization of personnel selection. In V. V.
Khrapkina & K. V. Pichyk (Eds.), Proceedings of the International Scientific and Practical Conference
"Management and Marketing as Factors of Business Development in the Recovery Economy" (Kyiv,
April 18–19, 2023) (Vol. 2, pp. 235–237). Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House.
2. Kryshtal, H., Kalina, I., Shuliar, N., Kapeliushna, T., Martynenko, M., & Ingram, K. (2022).
Trends of development of financial and economic activity of entrepreneurial structures during the
period of quarantine restrictions. Scientific Bulletin of National Mining University, (1), 139–144.
https://nvngu.in.ua/index.php/en/archive/on-the-issues/1875-2022/content-1-2022/6117-139
3. Huseva, O. Yu., Plevako, N. O., & Vasylevska, V. O. (2023). Digitalization of trade in Ukraine:
Technologies, forms, prospects. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, (3)42, 36–41.
4. Kyshakevych, B. Yu., Demedyuk, B. T., & Sysiuk, V. I. (2024). Digitalization of small and
medium-sized businesses: Challenges and prospects. Investytsii: Praktyka ta dosvid, (2), 82–87.
5. Brodovych, Yu. V. (2024). Environmental responsibility in modern business: Strategies for
rational use of natural resources. Ekonomika ta suspilstvo, (69), 34–38.
https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-14
6. Retail trade in Ukraine: Who leads by revenue. (2024). 24 Kanal. Retrieved from
https://24tv.ua/business/rozdribna-torgivlya-ukrayini-atb-silpo-avrora-liderah-zaviruchkoyu_n2778303
7. LLC "ATB-Market". Financial reporting. Clarity Project. Retrieved from https://clarityproject.info/edr/30487219/finances
8. DesJardins, J. (1998). Corporate environmental responsibility. Journal of Business Ethics,
17(8), 825–838.