МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ БІЗНЕС-ЕКОСИСТЕМИ ПІДПРИЄМСТВ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

DOI: 10.31673/2415-8089.2024.010004

  • Згурська О. М. (Zghurska O. M.) Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій, Київ
  • Мельник С. М. (Melnyk S. M.) Державний університет інфраструктури та технологій, Київ

Анотація

Враховуючи структурні ринкові трансформації, у статті визначено, що цифрову бізнес-екосистему як діджитал-платформу, де споживач може придбати товари та фінансові послуги від різних виробників, посилюючи ефект від їх одночасного використання. Обґрунтовано, що на основі взаємовигідної співпраці бізнес-екосистема акумулює дослідження та отримання інформації, послуги електронної комерції, публічні послуги, соціальну взаємодію. Розроблено алгоритм ефективної реалізації цифрової екосистеми, що представляє собою етапність процесу, за результатами успішного проходження кожного з яких підприємства ІКТ будуть забезпечені можливістю стати учасниками-лідерами ринку ІКТ, диверсифікувати власні продукти та послуги на основі кооперації та інтеграції. Ідентифіковано ключові переваги реалізації ефективних напрямів стратегічного розвитку підприємств ІКТ на основі розробленої цифрової бізнес -екосистеми з метою досягнення стійких конкурентних позицій на ринку інформаційно-комунікаційних технологій.

Ключові слова: ринок інформаційно-комунікаційних технологій, цифрова бізнес-екосистема, стратегічний розвиток підприємств ІКТ, цільова аудиторія, діджиталізація діяльності підприємств, цифрові продукти та сервіси.

Список використаних джерел
1. Pidun U., Reeves M., Schüssler M. Do You Need a Business Ecosystem? BCG Henderson Institute. URL: https://www.bcg.com/publications/2019/do-you-need-business-ecosystem (accessed 11 November 2022).
2. 2Tech highlights from 2022 – in eight charts. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/tech-highlights-from-2022-in-eight-charts (accessed 10 November 2023).
3. Adner, R. Ecosystem as structure: an actionable construct for strategy. Journal of Management, 2017. vol. 43, no. 1, pp. 39–58.
4. Advantages of Online Publicity. URL: https:// marketingwit.com/online-publicity (accessed: 07 July 2023).
5. Chung, V., Dietz, M., Rab, I., & Townsend, Z. (2020). Ecosystem 2.0: Climbing to the next level. McKinsey Quarterly, September. URL: https://mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/ecosystem-2-point-0-climbing-to-the-next-level (accessed 10 November 2022).
6. Ekosystema digital-marketynhu v Rosii [Digital Marketing Ecosystem in Russia]. URL: https://renodo.livejournal.com/ 8261.html (accessed: 07 July 2023).
7. Fletcher, A. (2021). Big Tech: how can we promote competition in digital platform markets? URL: https://www.economicsobservatory.com/big-tech-how-can-we-promote-competition-in-digital-platform-markets (accessed 11 November 2023).
8. H. Schön, J. Zdravkovic, J. Stirna, S. Strahringer. (2019). A Role-Based Capability Modeling Approach for Adaptive Information Systems, in: J. Gordijn, W. Guédria, H. Proper (Eds.), Proceedings of the 12th. IFIP Working Conference on The Practice of Enterprise Modeling, volume 369 of PoEM ’19, Lecture Notes in Business Information Processing, Springer, Cham, 2019, pp. 68–82. doi: 10.1007/978-3-030-35151-9_5.
9. Hung Le Hong How Ecosystems Will Dominate Our Digital Future // Gartner IT Symposium / Xpo 2019, Barcelona. URL: https://kpc-group.cz/blog/gartner-it-symposium-xpo-2019-barcelona-pondelni-shrnuti (accessed 11 November 2023).
10. Jacobides, M G (2019) In the Ecosystem Economy, What’s Your Strategy? Harvard Business Review, vol. 97, no. 5, pp. 128–137. URL: https://hbr.org/2019/09/in-the-ecosystem-economy-whats-your-strategy (accessed 11 November 2023).
11. Jacobides, M. G., Sundararajan, A., & Van Alstyne, M. (2019, February). Platforms and ecosystems: Enabling the digital economy. In World Economic Forum Briefing Paper. World Economic Forum: Switzerland. Geneva 32 p.
12. Kindler A., Siegel D., Paulsen J. H. Developing digital ecosystems that drive industry alignment and new business opportunities URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/de/Documents/legal/Deloitte-Digital-Ecosystems.pdf (accessed 11 November 2023).
13. Koch, M., Krohmer, D., Naab, M., Rost, D., Trapp, M. (2022). A matter of definition: criteria for digital ecosystems. Digital Business 2 (2), 100027 (2022). DOI: https://doi.org/10.1016/j.digbus.2022.100027 (accessed 10 November 2023).
14. Moore, J. F. (2006). Business Ecosystems and the View from the Firm. The Antitrust Bulletin, vol. 51, no. 3, pp. 31–75. URL: https://pdfslide.net/reader/f/moore-business-ecosystems (accessed 20 November 2023).
15. Nachira, F., Nicolai, A., Dini, P., Le Louarn, M., & León, L. R. (2007). Digital business ecosystems. European Commission, 215. 238 p. URL: http://www.digital-ecosystems.org/dbe-book-2007 (accessed 10 November 2023).
16. Офіційний сайт ПрАТ «Київстар». URL: http://www.kyivstar.ua
17. Official website of Lifecell LLC. Available at: https://www.lifecell.ua/en/
18. Офіційний сайт ТОВ «Лайфсел». URL: https://www.lifecell.ua/uk/
19. P. K. Senyo, K. Liu, J. Effah. (2018). Understanding behaviour patterns of multi-agents in digital business ecosystems: An organisational semiotics inspired framework, in: J. Kantola, S. Nazir, T. Barath (Eds.), Proceeding of the 2nd. International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, volume 783 of AHFE ’18, Springer, Cham, 2018, pp. 206–217. doi:10.1007/978-3-319-94709-9_21.
20. P. K. Senyo, K. Liu, J. Effah. (2019). Digital business ecosystem: Literature review and a framework for future research, International Journal of Information Management 47 (2019) 52–64. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2019.01.002.
21. Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S. P. (2016). Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you. WW Norton & Company.
22. R. Giesecke. (2014). The electric mobility business ecosystem, in: Proceedings of the 9th. International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, EVER ’14, Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., Monte-Carlo, Monaco, 2014, pp. 1–13. doi:10.1109/EVER.2014.6844046.
23. Reeves, M., Levin, S., & Ueda, D. (2016). The biology of corporate survival. Harvard Business Review, vol. 94 (1), no. 2, pp. 48–55 URL: https://hbr.org/2016/01/the-biology-of-corporate-survival (accessed 10 November 2023).

Номер
Розділ
Статті