Маркетинг в умовах економічної невизначеності

DOI: 10.31673/2518-7678.2021.020509

  • Виноградова О. В. (Vynohradova O. V.) Державний університет телекомунікацій, м. Київ

Анотація

У статті обґрунтовано ситуацію невизначеності (непередбачуваності, амбівалентності), як характерну для української економіки з початку пандемії та посилену в умовах війни. Визначено основні негативні наслідки пандемії й воєнного стану на економіку та, зокрема на сферу маркетингу. Доведено роль кризи як активатора інноваційних зрушень у маркетингу, та досліджено можливість різних видів маркетингу до адаптації в умовах невизначеності. Обґрунтовано посилення ролі Digital – маркетингу для розвитку української економіки.

Ключові слова: маркетинг, digital – маркетинг, невизначеність, криза, пандемія, війна.

Список використаної літератури
1. What is wrong with business? Briefly about the state and challenges of business - october 2022. KyivStarBusinessHUB. [Electronic resource] – Mode of access: https://hub.kyivstar.ua/news/shho-z-biznesom-korotko-pro-stan-ta-vyklyky-biznesu-zhovten-2022/
2. Korcheva V. I., Kryuchkova N. M. The concept of uncertainty in modern economic theory. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University: series: International economic relations and world economy. Uzhhorod, 2015. Issue 5. P.73-77.
3. Kopytko M.I., Uncertainty as a property of environment of industrial enterprises functioning Economic analysis 2014. Vol. 17. №. 2. p.61-68
4. The EBRD predicted how much Ukraine's economy will shrink this year. 31 March 2022 [Electronic resource] – Mode of access: https://www.slovoidilo.ua/2022/03/31/novyna/ekonomika/yebrr-sprohnozuvaly-skilky-skorotytsya-ekonomika-ukrayiny-czomu-roczi
5. Ukraine 2022. How not to lose your chance to become a strong state 22.04.2022 from UIFuture [Electronic resource] – Mode of access: https://uifuture.org/publications/ukrayina-2022-yak-ne-vtratyty-svij-shans-staty-sylnoyu-derzhavoyu/
6. Economy - 2022, exchange rate, budget, war and wallet: will it be better than last year? January 02, 2022 [Electronic resource] – Mode of access: https://www.radiosvoboda.org/a/ukrayina-ekonomika-tsiny-zarplaty-2022-prognoz/31633351.html
7. 72 digital marketing statistics for 2022 [Electronic resource] – Mode of access: https://chemerys.site/72-statystyky-tsyfrovoho-marketynhu-za-2022/
8. Estimation of the volume of the marketing services market. Cautious optimism: conclusions of 2021. Forecast for 2022. December 16, 2021. [Electronic resource] – Mode of access: http://mami.org.ua/uk/news/mami-news/Ocinka-obsjagu-rinku-marketingovih-servisiv-Strimanij-optimizm-visnovki-221-Prognoz-na-222
9. The volume of the advertising and communication market of Ukraine 2021 and market volume forecast 2022 [Electronic resource] – Mode of access: https://vrk.org.ua/ad-market/
10. Volume of the advertising and communication market of Ukraine 2020 and forecast of market volumes 2021 [Electronic resource] – Mode of access: https://vrk.org.ua/news-events/2020/ad-volume-2020.html
11. Volume of the advertising and communication market of Ukraine 2019 and forecast of market volumes 2020 [Electronic resource] – Mode of access: https://vrk.org.ua/news-events/2021/updated-ad-volume-2021.html
12. Vdovychena O. G., Dyugovanets O. M., Chernova I. V. Digital marketing as a tool for efficiency and competitiveness of modern business: features and prospects of implementation in Ukraine Investments: practice and experience. №2, 2022. P. 81-87.
13. Recovery of the labor market: who are they looking for and what salaries are offered. 17:06, 17.05.2022. [Electronic resource] – Mode of access: https://www.unian.ua/society/vidnovlennya-rinku-praci-kogo-shukayut-i-yaki-zarplati-proponuyut-novini-ukrajini-11830353.html

Номер
Розділ
Статті