Модель інформаційної захищеності особистості від впливу соціологічної інформації

DOI: 10.31673/2409-7292.2024.030003

  • Ветлицька О. С. (Vetlytska O. S.) Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій, Київ

Анотація

Сучасна людина живе в потоці інформації від різноманітних медіа і тому забезпечення її інформаційної захищеності є актуальною проблемою. Метою забезпечення інформаційної захищеності людини є її захист від дезінформації, інформаційних маніпуляцій та фейкових новин, які чинять негативний вплив на її психічне здоров’я та емоційний стан. Для побудови ефективних механізмів захисту людини від негативного впливу медіа необхідно навчитися вимірювати такий вплив кількісно, запропонувавши чіткий алгоритм дій для розпізнавання такого впливу та методику протидії. У статті запропоновано модель інформаційної захищеності особистості від впливу соціології, для чого взято модель конформної поведінки людини та удосконалено її з урахуванням особливостей сприйняття особистістю результатів соціології. Розроблена модель інформаційної захищеності особистості базується на концепції ймовірнісного контролю потоків інформації у моделі поведінки особистості під впливом соціологічної інформації. Такий підхід дає можливість досліджувати різноманітні стратегії керування впливом результатів соціології на особистість та обирати доцільну стратегію, забезпечуючи необхідний рівень інформаційної захищеності особистості. Дослідження ефективності розробленої моделі інформаційної захищеності особистості свідчить про покращення інформаційної захищеності особистості на 27.9 – 54.2 %, у порівнянні зі середньостатистичним громадянином України, який перебуває у типовому медіасередовищі. Це доводить перевагу ручного керування інформаційною захищеністю у порівнянні зі споживанням особистістю контенту у тому вигляді і у тій кількості, яку пропонує український медіасегмент.

Ключові слова: інформаційна захищеність особистості, медіа, соціологія, інформаційний вплив, конформізм, конформна поведінка, дезінформація, маніпуляція, фейк.

Перелік посилань

  1. Lippmann, W. (1922). Public opinion / Walter Lippmann; with a new introduction by Michael Curtis. NewYork: Macmillan, 427 p. https://monoskop.org/images/b/bf/Lippman_Walter_Public_Opinion.pdf.
  2. Ajzen, I., & Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical research. Psychological Bulletin, 84, 888–918. https://doi.org/10.1037/0033-2909.84.5.888.
  3. Noelle-Neumann, E. (1984). The Spiral of Silence: Public Opinion – Our Social Skin. Chicago, IL: The University of Chicago Press, ISBN 0-226-58932-3.
  4. Zaller, J. (1992). The Nature and Origins of Mass Opinion. Cambridge: Cambridge University Press, 367 p. ISBN 978-0-521-40786-1.
  5. Разуваєва, О. О. (2005). Моделі впливу засобів масової інформації на масову політичну свідомість. Наукові записки Інституту журналістики, 18, 35–40. http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1659.
  6. Брайант, Д., & Томпсон С. (2004). Основи впливу ЗМІ: перекл. з англ. М.: Видавничий дім “Вільямс”. 432 с. ISBN 5-8459-0597-4.
  7. Петросян, Д. С. (2022). Евристичні математичні моделі поведінки людини як економічного агента. У кн. Інституційна економіка: управління формуванням і розвитком соціально-економічних інститутів. М.: Інфра-М, 279 с. ISBN 978-5-16-006778-0. https://doi.org/12737/970.
  8. Пейдж, C. (2020). Модельне мислення. Як аналізувати складні явища за допомогою математичних моделей: перекл. з англ. Н. Яцюк; [наук. ред. І. Красіков, О. Мінько]. М.: Манн, Іванов і Фербер. 528 с. ISBN 978-5-00146-867-7.
  9. Савченко, В. А., Ахрамович, В. М., Дзюба, Т. М., Лаптєв, С. O., & Матвієнко, М. В. (2021). Метод розрахунку захисту інформації від взаємовпливу користувачів в соціальних мережах. Сучасний захист інформації, 1(45), 6‒13. https://doi.org/10.31673/2409-7292.2021.010613.
  10. Laptiev, O., Savchenko, V., Kotenko, A., Akhramovych, V., Samosyuk, V., Shuklin, G., & Biehun, A. (2021). Method of Determining Trust and Protection of Personal Data in Social Networks. International Journal of Communication Networks and Information Security (IJCNIS), 13(1), 15‒21. https://www.ijcnis.org/index.php/ijcnis/article/view/4882.
  11. Наконечний, В. С., Лаптєв, О. А., Погасій, С. С., Лазаренко, С. В., & Мартинюк, Г. В. (2021). Відбір джерел з неправдивою інформацію методом бджолиної колонії. Наукоємні технології, 4(52), 330–337. https://doi.org/10.18372/2310-5461.52.16379
  12. Molodetska, K. (2024). Analysis of Modern Approaches to the Transformation of Social Systems in Postmodern Society. In: Štarchoň, P., Fedushko, S., Gubíniová, K. (eds) Data-Centric Business and Applications. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies, 208. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-59131-0_4.
  13. Бреєр, В. В. (2014). Моделі конформної поведінки. Ч. 1. Від філософії до математичних моделей. Проблеми управління, 1, 2–13. https://econpapers.repec.org/article/scn009530/14508003.htm.
  14. Краснощоков, П. С. (1998). Найпростіша математична модель поведінки. Психологія конформізму. Математичне моделювання, 10(7), 76–92.
  15. Ветлицька, О. С., & Дзюба, Т. М. (2022). Модель оцінки впливу соціологічної інформації на поведінку людини в контексті її інформаційної безпеки. Телекомунікаційні та інформаційні технології, 4(77), 35–45. https://doi.org/10.31673/2412-4338.2022.043545.
  16. Медіаспоживання українців: другий рік повномасштабної війни. Опитування ОПОРИ, (2023). https://www.oporaua.org/polit_ad/mediaspozhivannia-ukrayintsiv-drugii-rik-povnomasshtabnoyi-viini-24796.
  17. Нановська, В. (2023). Медіаспоживання українців 2023 року: що та де читають і кому довіряють. https://mediamaker.me/yak-zminylos-mediaspozhyvannya-ukrayincziv-2023-roku-opytuvannya-usaid-internews-5628/.
  18. Реєстр заблокованих сайтів. https://uablocklist.com/.
  19. Грушецький, А. (2024). 5-річчя президентства Володимира Зеленського: як змінювалася довіра президенту в 2019-2024 роках та оцінка діяльності його партії. https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1413&page=1.

 

Номер
Розділ
Статті